170gtyk yoghurt eller creme fraicheved stuetemperatur
140gsukker
1teskefuldcitronskaljeg brugte to små indiske citroner
2teskefuldevaniljeekstrakt
3stkægved stuetemperatur
Sådan gør du
Bund
I en foodprocessor med en skarp kniv, blend kiksene, indtil de er fint smuldret og sandede i udseende. Hæld det smeltede smør i og lad foodprocessoren køre på lav hastighed, indtil blandingen klumper sammen.
Hæld blandingen i bunden af en 23 cm springform og tryk den jævnt og fast ned, så blandingen også går op ad siderne af formen. Sæt i køleskabet i 30 minutter.
Fyld
Forvarm ovnen til 160 grader C.
Lav fyldet cirka 10 minutter før bunden er færdig med at køle. Tør skålen i foodprocessoren af og tilsæt flødeosten og yoghurten. Blend indtil glat, cirka 5 sekunder.
Tilsæt nu sukker, citronskal og vanilje og blend for at kombinere.
Tilsæt æggene, et ad gangen, og lad foodprocessoren køre i et par sekunder efter hvert æg. Når det tredje æg er tilsat, lad det køre på lav hastighed i yderligere 5 til 10 sekunder, indtil æggene er helt inkorporeret. Husk ikke at overbearbejde dejen. For meget luft i den vil få cheesecaken til at revne. En håndmikser fungerer også her og reducerer faktisk chancen for at overbearbejde fyldet.
Hæld fyldet over den kolde bund og bank forsigtigt formen på bordet for at fjerne eventuelle luftbobler.
Bagning
Bag i 30 til 35 minutter, eller indtil du ser kanterne puffe op og let brune, og midten stadig er lidt vuggende. Lad cheesecaken køle i ovnen i 20 minutter, med ovndøren let åben.
Lad cheesecaken køle til stuetemperatur i en time mere, og du vil se, at midten er blevet fastere. Sæt i køleskabet i mindst 6 timer, helst natten over. Skær og server!